تربیت فاطمی موفق ریشه در هماهنگی کامل والدین دارد

کارشناس تاریخ و سیره اهلبیت(ع) با اشاره به نقش امیرالمؤمنین(ع) در تربیتی فاطمی گفت: موفقیت تربیت فاطمی ریشه در هماهنگی کامل والدین دارد. حضرت علی(ع) با احترام متقابل به همسرشان، مشارکت در امور خانه و همراهی در تربیت فرزندان، الگوی نقش پدر در خانواده اسلامی را ارائه کردند و این همراهی موجب ایجاد امنیت روانی و انسجام تربیتی برای فرزندان میشد.
کارشناس تاریخ و سیره اهلبیت(ع) با اشاره به نقش امیرالمؤمنین(ع) در تربیتی فاطمی گفت: موفقیت تربیت فاطمی ریشه در هماهنگی کامل والدین دارد. حضرت علی(ع) با احترام متقابل به همسرشان، مشارکت در امور خانه و همراهی در تربیت فرزندان، الگوی نقش پدر در خانواده اسلامی را ارائه کردند و این همراهی موجب ایجاد امنیت روانی و انسجام تربیتی برای فرزندان میشد.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجتالاسلام محمدباقر مشکاتی، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ضرورت بازگشت به الگوهای اصیل تربیتی در شرایط زندگی مدرن گفت: در روزگاری که شتاب زندگی معاصر و بحران هویت، بنیان خانواده را حتی در جوامع اسلامی تهدید میکند، بازخوانی سیره حضرت صدیقه کبری(س) یک ضرورت جدی است. سیره ایشان سرشار از آموزههایی است که میتواند برای خانواده امروز راهگشا باشد.
پژوهشگر و کارشناس تاریخ و سیره اهلبیت(ع) با اشاره به اینکه سبک تربیت فاطمی یک نظریه ذهنی نیست، بلکه سیره عملی حضرت زهرا(س) است، بیان کرد: این بانوی بزرگ اسلام در کوتاهترین عمر خود بزرگترین شخصیتهای تاریخ اسلام همچون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را تربیت کرد. محور این سبک تربیتی، خدامحوری و خانوادهمحوری است و تربیت را فرآیندی دوسویه و کرامتمحور میان اعضای خانواده معرفی میکند.
مشکاتی با اشاره به سه رکن اصلی تربیت فاطمی «حاکمیت محبت و تکریم شخصیت»، «تربیت معنوی هدفمند و الگومحور» و «مسئولیتپذیری مشترک والدین» افزود: در این سبک تربیتی، ارزشها با تجربه عینی در محیط سالم و محترمانه منتقل میشود نه صرفاً با شنیدن و توصیه زبانی.
این پژوهشگر با بیان اینکه محبت در خانه حضرت زهرا(س) محبتی هدفمند و شخصیتساز بود، ادامه داد: حضرت فرزندان خود را با عبارات تکریمآمیز خطاب میکردند و با سپردن مسئولیت متناسب با سن، اعتماد و عزتنفس آنان را تقویت میکردند. عدالت در محبت نیز از اصول بنیادین تربیت فاطمی بود و حضرت از هرگونه تبعیض عاطفی پرهیز داشتند.
وی افزود: فاطمه زهرا(س) حتی در رقابتهای کودکانه نیز با روشی عادلانه و خلاقانه رفتار میکردند؛ آموزش در خانه فاطمی خشک و دستوری نبود، حضرت زهرا(س) از بازی و شعر برای انتقال مفاهیم عمیق تربیتی بهره میبردند و در هنگام بازی با فرزندان، مضامین اخلاقی و حماسی را به آنان میآموختند.
مشکاتی تصریح کرد: هدف تربیت فاطمی تنها ساختن انسان خوب نبود، بلکه پرورش انسانهای حقیقتطلب، معنوی و مسئول نسبت به جامعه بود. دعا برای همسایگان پیش از دعا برای خود، مشارکت فرزندان در انفاق و تجربه ایثار در ماجرای افطار سه روزه، نمونههای روشن تربیت عملی در این مکتب است.
این پژوهشگر در ادامه گفت: حضور فرزندان کنار مادر در دفاع از ولایت و همراهی در صحنههای اجتماعی همچون ماجرای خطبه فدکیه، روحیه عدالتخواهی و دفاع از حق را در آنان تقویت کرد و نتیجه این تربیت، شخصیتهایی چون سیدالشهدا(ع) و حضرت زینب(س) بود که تاریخساز شدند.
وی با بیان اینکه الگوگیری از تربیت فاطمی به معنای اجرای اصول آن در زندگی امروز است، تاکید کرد: اختصاص زمان با کیفیت برای فرزندان، برپایی نماز جماعت خانوادگی، روایتگویی از زندگی اهلبیت(ع)، رعایت عدالت بین فرزندان و تقویت احترام متقابل والدین از مهمترین راهکارهای تحقق این سبک تربیتی در عصر حاضر است.
مشکاتی در پایان افزود: ریشه تربیت نسل صالح در رابطه سالم و مبتنی بر احترام والدین نهفته است. خانهای که محبت و احترام در آن جاری باشد، توان تربیت نسلی مقاوم و مسئول در برابر هجمههای فرهنگی را خواهد داشت.
منبع | خبرآنلاین




