یوبیسافت: Assassin’s Creed Shadows به اثری تبدیل شد که همه دوست داشتند از آن متنفر باشند

در جریان نمایشگاه سالانه Paris Games Week، شرکت یوبیسافت با ارائهی ویدیویی غیرمنتظره، از نحوهی مواجههی خود با واکنشهای منفی نسبت به بازی Assassin’s Creed Shadows پرده برداشت. این ویدیو با لحنی دراماتیک نشان میدهد که چگونه یوبیسافت تلاش کرده طرفداران وفادار مجموعه را برای دفاع از بازی بسیج کند؛ اقدامی که مدیرعامل شرکت، ایو گیلمو، آن را «نبردی برای اثبات اینکه این بیشتر یک بازی است و نه پیامی فرهنگی» توصیف کرده است.
در آغاز ویدیو، راوی با لحنی تأملبرانگیز میگوید: وقتی مجموعهای افسانهای مانند Assassin’s Creed یکی از موردانتظارترین نسخههای خود را معرفی میکند، اما ناگهان تبدیل میشود به بازیای که مردم از آن متنفر میشوند، چه اتفاقی میافتد؟ وقتی تمرکز گفتوگوها از گیمپلی و تجربهی بازی به سمت مسائل فرهنگی و ایدئولوژیک تغییر پیدا میکند، چه پیامدهایی در انتظار است؟ و زمانی که هر اظهار نظری از سوی سازندگان، بهجای آرام کردن فضا فقط باعث شعلهورتر شدن اختلافات و جنجالها میشود، چگونه باید واکنش نشان داد؟
در ادامه ویدیو راوی میگوید:
در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳)، شرایطی پیش آمد که احساس کردیم کاملاً تحت فشار قرار گرفتهایم و راهی برای ادامه نداریم. بلافاصله به این نتیجه رسیدیم که برای بیرون آمدن از این وضعیت، باید تمرکز را از کسانی که انتقاد میکنند، به سمت طرفداران وفادارمان را ببریم. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم بهجای تلاش برای برنده شدن در بحثها، به چیزی تکیه کنیم که طی ۱۸ سال گذشته همیشه همراهمان بوده و ما را سرپا نگه داشته: برند Assassin’s Creed.
در همین راستا، یوبیسافت تصمیم گرفت زمان انتشار بازی را به تعویق بیندازد تا فرصت کافی برای ارتقای کیفیت، بهینهسازی فنی و رساندن آن به سطح انتظارات بالای طرفداران را داشته باشد. همزمان، مجموعهای گسترده از محتوای پیشنمایشی منتشر شد که تمرکز آن بر عناصر محبوبی چون مخفیکاری، پرشهای بلند از ارتفاع و روایتهای تاریخی بود؛ ویژگیهایی که برای طرفداران قدیمی مجموعه جذابیت خاصی دارند.

در ادامهی ویدیو آمده است:
طرفداران دوباره به بازی علاقهمند شدند، بحثها از جنجالهای قبلی به سمت نکات مثبت رفت و همهی کسانی که در ساخت، تجربه یا دوست داشتن این بازی نقش داشتند، دوباره به آن افتخار کردند. با حمایت طرفداران، اعتمادبهنفسمان را بهدست آوردیم تا بتوانیم محکم بایستیم، تصمیمهای جسورانه بگیریم و حرفمان را بزنیم، حتی در برابر کسانی که بیشترین مخالفت را داشتند.
ویدیو به منشأ اصلی انتقادها از جمله واکنشهای نژادپرستانهای که نسبت به حضور شخصیت سیاهپوست بازی مطرح شدهاند اشارهای نمیکند، در عوض، تمرکز آن بر توانایی یوبیسافت در مقابله با موج انتقادات و بازسازی اعتماد مخاطبان است. یکی از نمایندگان شرکت به رسانهی Game File اعلام کرده که احتمال دارد این ویدیو در آینده برای کارکنان یوبیسافت نیز به نمایش گذاشته شود؛ موضوعی که فضای انگیزشی آن را قابلدرکتر میسازد.

پس از نمایش ویدیو، ایو گیلمو، مدیرعامل یوبیسافت، اظهار داشت:
در ابتدا از شدت حملات شگفتزده شدیم، اما خیلی زود دریافتیم که با یک نبرد مواجه هستیم؛ نبردی در کنار طرفدارانمان برای اثبات اینکه بازی ما بیش از آنکه حامل یک پیام باشد، یک تجربهی سرگرمکننده است.
در ادامهی گزارش آمده است که یوبیسافت در گذشته نیز بارها تأکید کرده بود که بازیهایی با محوریت نابودی واشنگتن دیسی یا فرقههای آخرالزمانی در مناطق روستایی آمریکا، «سیاسی» نیستند. اگر آن آثار سیاسی تلقی نمیشدند، احتمالاً نسخهی لغوشدهی Assassin’s Creed با محوریت جنگ داخلی آمریکا نیز از نظر یوبیسافت سیاسی محسوب نمیشده است. بهنظر میرسد درسی که شرکت از این تجربه گرفته، این باشد که بسیاری از مخاطبان تمایلی ندارند در بازیها بیش از حد به موضوعاتی مانند زنان یا افراد رنگینپوست توجه کنند.
از نظر ایو گیلمو، مدیرعامل یوبیسافت، طرفداران در وضعیتی قرار دارند که میان دو دیدگاه متفاوت در حال نوساناند: از یکسو، تمایل دارند صرفاً بازی کنند و آنچه برایشان جذاب است را در قالب تجربهی شخصی درون بازی بیان کنند و از سوی دیگر، با این واقعیت مواجهاند که بازیها ممکن است حامل پیامهای فرهنگی نیز باشند. او تأکید میکند که هدف یوبیسافت این است که مخاطبان بتوانند انتظارات خود از بازیها را شناسایی کرده و با اطمینان از آنها دفاع کنند.
در پایان، گیلمو بیان میکند:
این رویکرد باعث شد آن اختلافها بهسرعت پایان یابند؛ اختلافهایی که در اصل، واقعی نبودند و بیشتر جنبهی ساختگی داشتند.
منبع | گیمفا



