Warning: A non-numeric value encountered in /home/teenti/public_html/wp-content/themes/jannah/inc/custom-styles.php on line 1518
کرادفاندینگ چیست و چرا این پروژه‌ ها آینده سرمایه‌گذاری را تغییر می‌ دهند؟ - تین و تیتر
آخرین اخبار

کرادفاندینگ چیست و چرا این پروژه‌ ها آینده سرمایه‌گذاری را تغییر می‌ دهند؟

با کرادفاندینگ کارآفرینان و ایده‌ پردازان جدید می‌توانند به جذب آسان و سریع سرمایه بپردازند و کسب‌وکار خود را آغاز کنند. در این روش، حامیان هر کدام با مبلغی به شروع یک پروژه کمک کرده و در آخر، سرمایه خود را تحویل می‌گیرند. از انواع این روش می‌توان به مدل‌های پاداش‌محور، اهدامحور، سهام‌محور و وام‌محور اشاره کرد که هر یک برای پروژه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این‌که ریسک این روش در مقایسه با روش سنتی بیشتر است، ولی به‌دلیل سایر مزایای سرمایه‌گذاران با تامین مالی جمعی، متحول شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما همراه باشید.

کرادفاندینگ چیست؟

به فرآیندی که طی آن تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران برای تامین منابع مالی پروژه‌های نوپا همکاری می‌کنند، کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی می گویند. طی این پروسه هر سرمایه‌گذار می‌تواند با به اشتراک گذاشتن مبلغی هرچند کم، در فراهم کردن منابع مالی برای راه‌‌اندازی و ادامه کسب‌وکار کارآفرینان نقشی مؤثر داشته باشد. در ادامه، کارآفرین در قبال دریافت این مبلغ باتوجه ‌به سهم هر سرمایه‌گذار، سودی به آن‌ها می‌ دهد.

نگاهی به مفهوم و سازوکار تامین مالی جمعی

سازوکار تامین مالی جمعی در ایران به این صورت است که ابتدا شرکت متقاضی مدارک لازم را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد و متعهد می‌شود که در مدت مشخصی، سرمایه اصلی را به آن‌ها برمی‌گرداند. پس از مشارکت سرمایه‌گذاران، مبلغ جمع‌شده به حساب کارآفرین واریز شده و پروژه آغاز می‌شود. همچنین، اصل سرمایه با سود یا بدون آن (به نوع کرادفاندینگ بستگی دارد) به آن‌ها پرداخت می‌شود‌.

انواع مدل‌های کراد فاندینگ و کاربردهای هر کدام

انواع مدل‌های تامین مالی جمعی به شرح زیر هستند.

  • پاداش‌محور: از پرطرفدارترین مدل‌های تامین مالی جمعی می‌توان به این نوع اشاره کرد. در این روش کارآفرینان ایده‌های خود را با سرمایه‌گذاران به اشتراک می‌گذارند و از آن‌ها درخواست کمک مالی می‌کنند. در قبال کمک مالی هم پاداشی که معمولاً شامل محصول نهایی است، به حامیان اعطا می‌شود.
  • اهدامحور: در نوع اهدامحور که به آن خیریه‌محور هم گفته می‌شود، سرمایه اولیه حامیان به آن‌ها بازگردانده نخواهد شد. همان‌طور که از نام آن پیداست، طی آن افراد برای پروژه‌های اجتماعی، انسانی، زیست‌محیطی و دوستان، کمک‌های مالی اعطا می‌کنند. طی این روش، کمک‌های مالی زیادی برای پروژه‌های بشردوستانه جمع می‌شوند.
  • سهام‌محور: در این روش که از پیچیده‌ترین انواع تامین مالی جمعی است، حامیان در قبال کمک مالی خود، صاحب بخشی از سهام شرکت می‌شوند. این روش، معمولاً در استارتاپ‌ها و شرکت‌های تازه‌کار پیاده می‌شود.
  • وام‌محور: در این شیوه کارآفرینان و ایده‌پردازان مبلغی از مشارکت‌کنندگان قرض می‌گیرند و سپس، همان مبلغ اولیه را با سود به آن‌ها پرداخت می‌کنند. به‌عبارتی، در این روش مدیران از سرمایه‌گذاران درخواست وام می‌کنند و متعهد می‌شوند که در زمان‌های مشخصی (ماهانه، سالانه و…) وام را با سودش دوباره به آن‌ها برگردانند. ریسک این نوع تامین مالی جمعی نسبت به سایر روش‌ها کمتر است.

مزایای کرادفاندینگ برای کارآفرینان و سرمایه گذاران

از مهم‌ترین کرادفاندینگ برای حامیان می‌توان به دسترسی آسان به پروژه‌های مختلف اشاره کرد. بدین‌ترتیب، مشارکت‌کنندگان می‌توانند برحسب سلیقه خود در پروژه‌های هنری، اجتماعی، فناوری و موارد دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین، با این روش می‌توان به کسب‌وکارهای نوپا کمک کرد تا در مدت کوتاهی به سود برسند. از مزایای تامین مالی جمعی برای کارآفرینان هم می‌توان به دسترسی آسان به سرمایه، تسریع پیشرفت و امکان راه‌اندازی پروژه و کسب‌وکار جدید بدون نیاز به پیش‌پرداخت اشاره کرد. به کمک پلتفرم‌هایی مانند صندوق نوآوری شریف هم حامیان و هم ایده‌پردازان می‌توانند از این مزایای بهره‌مند شوند.

چالش‌ها و ریسک‌های کرادفاندینگ در مقایسه با سرمایه‌گذاری سنتی

در سرمایه‌گذاری به روش تامین مالی جمعی می‌توان با مبالغ کوچک هم در مشارکت مالی شرکت کرد، ولی از آنجا که شرکت‌ها نوپا هستند، ریسک شکست پروژه بالاتر است؛ درحالی‌که این ریسک در روش سنتی وجود ندارد. به همین دلیل، تامین مالی جمعی نسبت به روش سنتی با ریسک و چالش‌های بیشتری همراه خواهد بود.

چگونه کرادفاندینگ مسیر سرمایه‌ گذاری در آینده را تغییر می‌دهد؟

در سال‌های اخیر استفاده از این روش به‌دلیل سادگی و داشتن مزایای متعدد مورد استقبال قرار گرفته است. در تامین مالی جمعی، حامیان ارتباط مداومی با ایده‌پردازان دارند و از نزدیک پیشرفت کار را بررسی کرده و در صورت نیاز، تبلیغاتی هم برای آن ها انجام می‌دهند.

همچنین، در روش سنتی جذب مشارکت‌کنندگان طی جلسه‌های طولانی‌مدت انجام می‌گیرد، ولی در این روش دسترسی به سرمایه با ارائه ایده‌های جدید، آسان‌تر و سریع‌تر است. به همین دلیل، کرادفاندینگ مسیر سرمایه‌گذاری و فرآیند آن را به تدریج تغییر می‌دهد.

آیا کرادفاندینگ جایگزین سرمایه‌گذاری سنتی خواهد شد؟

همان‌طور که گفته شد، این روش نسبت به روش سنتی دارای مزایای زیادی است. به‌عنوان مثال، در تامین مالی جمعی اطلاعات پروژه‌ها و کسب‌وکارهایی که قرار است راه‌اندازی شوند، به‌صورت شفاف و کامل در اختیار حامیان قرار می‌گیرند و در صورت موفقیت پروژه، پتانسیل بازدهی بالا خواهد بود.

البته این روش هم با معایبی مانند عدم امکان فسخ سرمایه‌گذاری همراه است. روش سنتی نیز نقدینگی بالایی دارد، اما به سرمایه اولیه زیادی نیاز است. در نتیجه، نمی‌توان گفت کرادفاندینگ توانایی جایگزینی کامل با روش سنتی را دارد؛ زیرا هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.

می‌توان گفت کرادفاندینگ جایگزین کامل سرمایه‌گذاری سنتی نیست، اما فرصتی متفاوت و انعطاف‌پذیر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. اگر به‌دنبال تجربه این شیوه نوین با اطمینان خاطر و دسترسی به پروژه‌های معتبر هستید، صندوق نوآوری شریف گزینه‌ای مطمئن برای شماست. این صندوق با ارائه پروژه‌های شفاف و قابل‌اعتماد، مسیر ورود شما به دنیای تأمین مالی جمعی را هموار کرده و امکان مشارکت هوشمندانه و پربازده را فراهم می‌سازد.

منبع | روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا