خرید سابقه بیمه سال های قبل از طریق شکایت از کارفرما به اداره کار (+مدارک لازم)

[rule_1]
کارگر ۲۴ – معمولا سوال پیش میآید که شرایط و نحوه خرید سابقه بیمه سال های قبل چگونه است؟ آیا امکان خرید آن وجود دارد؟ همراه ما باشید تا کامل این موضوع را بررسی کنیم.
اشخاص شاغل در مشاغل پاره وقت با بیمه کمتر از ۱ ماه
اگر شخصی در مشاغل پاره وقت مانند منشی، مطب و مراکز آموزشی کند و کارفرمای او به ازای میزان ساعت کارکرد او بیمه پرداخت کرده باشد، میتواند حق بیمه خود را به صورت کسری از ماه پرداخت کند. (بخشنامه تکمیل سوابق)
شیوه خرید سوابق بیمه پرداخت نشده توسط کارفرما
براساس ماده ۱۴۸ قانون کار و ماده ۴۵ قانون تامین اجتماعی بیمه کردن کارگر و پرداخت حق بیمه او توسط کارفرما الزامی است، اما هنوز هم کارفرماهایی داریم که حق بیمه کارکنان خود را پرداخت نمیکنند.
به جزء آن سه مورد استثنا که افراد میتوانند برای خرید بیمه سنوات گذشته اقدام کنند، در صورتی که کارفرمای آنها از پرداخت حق بیمه آنها سرباز زده باشد، تامین اجتماعی راههایی را برای خرید سابقه بیمه سال های قبل گذاشته که افراد میتوانند از طریق آن اقدام کنند.
بی معطلی برویم سراغ راه حل این موضوع که ۳ بخش دارد.
پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق تامین اجتماعی
اولین راه برای حق بیمه سنوات گذشته مراجعه به سازمان تامین اجتماعی است. وقتی چنین درخواستی را مطرح میکنید باید مدارکی مانند: قرارداد کار، فیش حقوقی و… را به تامین اجتماعی ارائه کنید. بعد از تایید مدارک توسط تامین اجتماعی، سوابق بیمه تامین اجتماعی برای شخص ثبت میشود.
خرید سابقه بیمه سال های قبل از طریق شکایت از کارفرما به اداره کار
راه دیگر برای افرادی که کارفرمای آنها حق بیمهای برای آنها پرداخت نکرده، شکایت از کارفرما است. همانطور که قبلا گفتیم، قانونی وجود ندارد که به صورت شخصی بتوانید حق بیمه خود را بخرید. زمانی هم که شکایت میکنید و پس از بررسی شکایت، اگر قانون به نفع کارگر رای دادگاه را صادر کند؛ کارفرما نه تنها موظف است که حق بیمه سالهای قبل کارگر خود را بپردازد، بلکه باید جریمهای ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمهای که باید پرداخت میکرده و نکرده، پرداخت کند.
پرداخت حق بیمه سال های قبل کارگر در صورت فوت کارفرما
زمانی که کارگاه تعطیل شود یا کارفرما فوت کند، باز هم امکان مطالبه حق بیمه وجود دارد. در این شرایط در صورتی که اشتغال از سمت کارگر تایید شود، حق بیمه درخواستی برای او لحاظ خواهد شد.
مدارک لازم برای شکایت و خرید سابقه بیمه سال های قبل
افرادی که علیه کارفرما برای رد نشدن حق بیمه شکایت میکنند، باید مدارک و اسناد قابل استنادی را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند تا بازرسان سازمان تامین اجتماعی بتوانند آن را صحتسنجی کنند. مدارک لازم برای خرید سنوات بیمه گذشته شامل موارد زیر میشود:
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی مرتبط با دریافت حقوق فرد در آن سازمان یا کارگاه
قرارداد استخدامی، ارتقای شغلی یا تغییر سمت در آن سازمان یا کارگاه
کارتهای حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفترهای حضور و غیاب کارکنان کارگاه
کارت بهداشت صادر شده از سوی اداره بهداشت برای محل کار
گواهی از بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیستهای کارفرما
لیستهای حقوق کارگاه که به صورت اظهارنامه مالیاتی به تایید اداره دارایی رسیده است
دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینهٔ مربوطه
آرای هیئت تشخیص و حل اختلاف کارگاه در صورتی که در زمان قطع ارتباط با کارگاه صادر شده باشد
استشهاد از محل زندگی و محیط کار
سابقه بیمه سال های قبل چگونه محاسبه میشود؟
همیشه یکی از سوالهای رایج این است که مبلغ بیمه سالهای قبل چگونه محاسبه میشود؟ فرمول خرید بیمه سنوات گذشته به دو صورت زیر محاسبه میشود:
۱. محاسبه مبلغ خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی
٪۳۳ × تعداد روزهایی که شخص حق بیمه پرداخت نکرده × حداقل حقوق روزانه سال درخواست حق بیمه
۲. تکمیل سابقه پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه
(تعداد روزهایی که کار کرده ÷ تعداد روزهایی که کار نکرده) × دستمزد روزانه × ۲۷٪
سامانه خرید بیمه تامین اجتماعی
برای خرید بیمه با شرایط بالا میتوانید به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه تامین اجتماعی eservices.tamin.ir اقدام کنید و طبق مراحل درخواست خود را ثبت کنید.
۱. ابتدا وارد سایت eservices.tamin.ir میشوید، اگر ثبتنام نکردهاید، ثبتنام خود را انجام میدهید.

مراحل خرید سابقه بیمه سال های قبل
۲. اگر هم از قبل ثبتنام کردهاید وارد سامانه بیمه میشوید.

۳. در این قسمت ابتدا وارد قسمت بیمهشدگان، بعد امور بیمه شدگان، سپس یکی از گزینههای محاسبه خرید بیمه سربازی، تکمیل سوابق بیمه کسری از ماه و پرداخت حق بیمه کسری از ماه را انتخاب میکنید. بعد وارد مراحل آن میشوید و درخواست خود را تکمیل میکنید.

بیمه ناقص
بسیاری از افراد هستند که به صورت پاره وقت کار میکنند و ممکن است حق بیمه آنها برای تنها ۴ روز کار در هفته پرداخت شود. این افراد از زمان ثبت درخواست خود برای خرید سابقه بیمه، میتوانند با هزینه شخصی هزینه حق بیمه دیگر روزهای هفته را بپردازند و اقدام به تکمیل سوابق بیمهی خود کنند. این موضوع برای افرادی که به سن مشخصشده برای پر کردن سابقه بیمه خود رسیدهاند، صدق نمیکند و نمیتوانند ناقص بودن سابقه بیمه خود در گذشته را بخرند.
منبع: محاسبان
منبع | کارگر۲۴