چند سناریو درباره خودروی سعید جلیلی/ خودروی رئیس دولت سایه واقعاً ضدگلوله بود؟
اقتصادنیوز: براساس تصاویر منتشر شده از خودروی پراید سعید جلیلی، تقریباً هیچ نشانهای از ویژگیهای بیان شده یک خودروی ضدگلوله دیده نمیشود. این موضوع را میتوان از جهاتی بررسی کرد؛ از این جهت که ارتقای امنیتی خودروی ضعیفی مانند پراید منجر به تغییرات زیادی در ساختار درها و لولاها، بدنه، شیشهها و لاستیکها میشود. این تغییرات طبیعتاً وزن خودرو را بالا میبرند و نیاز جدید بهبود یا تعویض پیشرانه را ایجاد میکند.
سالها است که سعید جلیلی و خودروهایش در فضای رسانهای ایران خبرساز بودهاند؛ از پراید مشکی رنگ ضدگلوله تا تیبای سفید رنگ زمان انتخابات که با پلاکهای متفاوت تلاش کردند تا وجهه امنیتی بودن را حفظ کنند. چنانچه بررسی تصاویر روز ثبتنام جلیلی و تصاویر همایش انتخاباتی «جامعه کار و تولید» در سال گذشته نشان میدهد که او در روز ثبتنام، با یک تیبای سفید به شماره شهربانی ایران ۸۸-۳۹ ط ۵۹۳ به وزارت کشور رفت و چند روز بعد با یک تیبای سفید به شماره شهربانی ایران ۷۷-۲۶ ن ۷۸۷ راهی همایش با کارگران شد. از سوی دیگر خودروی تیبایی که جلیلی سال ۱۴۰۰ با آن برای مناظرهها به صدا و سیما رفت، پلاک شهربانی متفاوتی از دو پلاک امسال دارد.
همیشه نوع زندگی و میزان اموال و داراییهای مسئولان مورد توجه بوده است. در این میان، سعید جلیلی که نماد ساده زیستی است، بعد از اتمام دوران مسئولیتش در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، همچنان از دفتر این مجموعه استفاده کرده و تاکنون توضیحی درباره منابع مالی دولت سایه ارائه نکرده است.

حال این روزها، بار دیگر خودروهای سعید جلیلی مورد توجه رسانهها و افکار عمومی قرار گرفته است. ماجرا هم از یک فیلم شروع شد؛ جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، در گفتوگویی اینترنتی مدعی شد که هزینهای معادل دو دستگاه بنز S۵۰۰ برای ضدگلولهسازی خودروی پراید جلیلی صرف شده است. البته این اولین بار نیست که بحث امنیتی بودن خودروهای جلیلی مطرح میشود، اما ادعای اخیر با تکذیب دفتر جلیلی مواجه شد و در اطلاعیهای اعلام کردند: «که خودروی تیبای مورد استفاده وی اصلاً ضدگلوله نیست و تنها خودرویی که به لحاظ امنیتی ارتقا یافته، یک دستگاه پراید بوده است.»
دفتر جلیلی در ادامه نوشت: «این اقدام نیز نه به خواست شخص، بلکه با فشارهای نهادهای نظارتی و در شرایط خاص امنیتی سال ۱۳۸۹ (دوره اوج ترورها) انجام شده و هزینه ارتقای امنیتی آن پراید در آن مقطع حدود ۸ میلیون تومان بوده است، مبلغی که فاصله نجومی با ارقام ادعایی دارد.»
در این میان، مجتبی ذوالنور، از نمایندگان نزدیک به جریان جبهه پایداری و تفکر فکری جلیلی، مهر تاییدی بر ادعای رشیدی کوچی زد و گفت که: «خودروی موسوم به «پراید ضدگلوله» مورد استفاده او، هزینهای بیشتر از یک خودروی بنز ضدگلوله داشته است.»

روزنامه خراسان و از رسانههای نزدیک به جریان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هم در واکنش به این ماجراها نوشت که: «۸ میلیون تومان هزینه در سال ۱۳۸۹ بوده و به پول امروز بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان میشود.» اما آنچه که سوالبرانگیز است، این است که آیا خودروی جلیلی واقعاً ضدگلوله بود؟ آیا خودروی پراید ظرفیت تبدیل شدن به یک خودروی ضدگلوله را دارد؟
تفاوت خودروی ضدگلوله با خودروی معمولی
خودروی ضدگلوله یا زرهپوش غیرنظامی، یک وسیله نقلیه امنیتی است که با جایگزین کردن پنجرههای یک وسیله نقلیه استاندارد با شیشههای ضدگلوله و قرار دادن لایههایی از پوشش زرهی به پنلهای بدنه خودرو ساخته میشود. شکل ظاهری این خودروها هیچ فرقی با یک وسیله نقلیه معمولی و استاندارد ندارد. اگرچه اصطلاح ضدگلوله بسیار بهکار میرود، اما حقیقت این است که هیچ وسیلهای کاملاً ضدگلوله نیست. آنچه واقعاً وجود دارد «مقاومت بالستیک» است؛ یعنی خودرو تا سطح مشخصی توان تحمل ضربه یا برخورد را دارد.
اما زره کامپوزیتی تمامبدنه، شیشههای بالستیک چندلایه با گواهی معتبر، لاستیکهایی که حتی پس از از دست دادن باد هم حرکت میکنند، کف و سقف تقویتشده و بستههای امنیتی جانبی مانند آژیر و سیستمهای اضطراری، همگی مختص خودروهای زرهی خاص هستند و یک پناهگاه متحرک محسوب میشوند.

چه تغییراتی رخ میدهد؟
بیشتر خودروهای زرهی غیرنظامی بهصورت افترمارکت ساخته میشوند؛ یعنی یک خودروی معمولی از کارخانه خارج میشود و سپس در مراکز تخصصی تبدیل به یک نسخه زرهی میگردد. گاهی هم خودروهایی کاملاً خاص مانند خودروی دولتی ریاستجمهوری آمریکا ساخته میشوند که ظاهری شبیه به یک کادیلاک مجلل دارند، اما با ساختاری برگرفته از پلتفرمهای قدرتمند.
زرهیسازی یک خودرو تنها به نصب صفحات محافظ محدود نمیشود؛ هر لایه باید آزمایش شده، تأیید شده و مطابق استانداردهای جهانی باشد. استانداردهای بالستیک اروپا (BR)، تستهای سختگیرانه VPAM، گواهی انفجاری ERV، استانداردهای بریتانیایی VASG و سطوح موسسه ملی دادگستری آمریکا (NIJ) همگی معیارهایی هستند که سطح حفاظت یک خودرو را مشخص میکنند. این گواهینامهها تضمین میکنند خودرو نهتنها در برابر اصابت گلوله، بلکه در برابر موج انفجار و حملات ترکیبی نیز تابآوری داشته باشد.

مراحل زرهپوشی خودرو
منبع: اقتصاد نیوز
