Warning: A non-numeric value encountered in /home/teenti/public_html/wp-content/themes/jannah/inc/custom-styles.php on line 1518
 3محرک جهش قیمتی وارداتی‏‏‏‌ها - تین و تیتر
دسته بندی نشده

 ۳محرک جهش قیمتی وارداتی‏‏‏‌ها

عدم‌ بهره‌‌‌‌گیری از واردات به‌عنوان ابزار تعادل‌‌‌‌بخشی بازار، موجب‌شده تا سازوکار عرضه و تقاضا در بخش خودروهای وارداتی از مسیر هدف‌گذاری‌‌‌‌شده خارج شود، بنابراین بازار خودروهای وارداتی به‌جای ایفای نقش تعدیل‌‌‌‌کننده، به بستری برای رشد فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی تبدیل شده‌است.

حالا ابلاغ مصوبه جدید دولت در حوزه بنزین، موجب تغییر جهت تقاضای بازار خودرو شده‌است. بر اساس این مصوبه، حفظ یا ماندگاری سهمیه سوخت، انگیزه مصرف‌کنندگان را برای خرید خودروهای داخلی کارکرده و مدل‌های مونتاژی افزایش داده‌است. در مقابل، خودروهای وارداتی به دلیل عدم‌بهره‌مندی از سهمیه سوخت از این موج تقاضا بی‌‌‌‌بهره مانده‌‌‌‌اند. در این زمینه فعالان این بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گویند؛ بالا رفتن قابل‌توجه نرخ ارز مسیر وارداتی‌‌‌‌ها را به سمت افزایش قیمت برده است. بررسی بازار ارز نشان می‌دهد؛ قیمت دلار روز گذشته هم روند صعودی را طی‌کرده و با افزایش‌هزار و ۳۴۰‌تومانی به ۱۳۱‌هزار و ۲۱۰‌تومان رسیده‌است. بهای این ارز نسبت به روزهای مشابه هفته گذشته هم افزایشی بوده‌است؛ افزایش حدود چهار‌درصدی. به باور فعالان بازار، افزایش نرخ ارز موجب تغییر جهت بخشی از نقدینگی به سمت بازارهای سرمایه‌ای از جمله بازار خودرو شده‌است.

 از دید فعالان بازار، یکی دیگر از محرک‌‌‌‌های اصلی جهش قیمتی در بازار خودروهای وارداتی، رفتار عرضه‌‌‌‌ای برخی واردکنندگان است که در هفته‌های اخیر از تحویل خودرو خودداری کرده‌اند، در نتیجه محدود‌شدن عرضه، افزایش قیمت‌های معاملاتی را فراهم کرده‌است.

از سوی دیگر، هرچند تعرفه واردات خودروهای نو و کارکرده بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی، بالاخره تعیین‌تکلیف شده اما به‌نظر می‌رسد سیاست‌های دستوری و بخشنامه‌‌‌‌محور فاقد اثر شده‌اند و نبود اعتماد به ادامه روند واردات، فضای مبهمی را در بازار حاکم‌کرده که روی تغییر مسیر قیمت‌ها اثرگذار بوده‌است.

در حالی بررسی قیمتی ۱۰ مدل خودروی وارداتی از ابتدای ماه پایانی پاییز تا روز گذشته، نشان از رشد ۲۰‌درصدی دارد که در این میان، فولکس IDF رکورددار افزایش قیمت است. این خودرو که در اول آذر چهار‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون‌تومان قیمت خورده بود، بهای آن دیروز به ۶‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون‌تومان رسید‌که به‌معنای رشد یک‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون ‌تومانی معادل ۳۹.۵‌درصدی است. هیوندای کونا هم در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. این خودرو که چهار‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون‌تومان قیمت داشت، دیروز با رشد یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون‌تومانی معادل ۲۷.۹‌درصد‌ به پنج‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون‌تومان رسید.

جایگاه سوم از آن تویوتا کرولا توربو شده‌است. این خودرو در اول آذرماه، به قیمت سه‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون و دیروز چهار‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون‌تومان دادوستد شد؛ این‌یعنی تویوتا در این بازه زمانی رشد ۸۵۰‌میلیونی معادل ۲۶.۱‌درصدی را تجربه کرده‌است. فیات ۵۰۰ هم با افزایش یک‌میلیاردی معادل ۲۵‌درصد مواجه شده‌است. این خودرو که در نخستین روز آذرماه چهار‌میلیارد‌تومان معامله می‌شد، چهارشنبه بهای آن به پنج‌میلیارد ‌تومان رسید. سوزوکی بالنو اما رشد محدودی را به‌ثبت رسانده‌است. درمیان خودروهای بررسی‌شده، این خودرو که دو‌میلیارد و ۶۵۰‌میلیون‌تومان در بازار آزاد معامله می‌شد، دیروز بهای آن به ۲‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون‌تومان رسید‌که حکایت از رشد ۵.۶‌درصدی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا