کشورهای با بیشترین خط راهآهن سریعالسیر در ۲۰۲۵

نکات کلیدی:
- چین با بیش از ۴۰,۰۰۰ کیلومتر راهآهن پرسرعت در حال حاضر، بیشتر از مجموع دیگر کشورهای جهان خطوط راهآهن دارد.
- کشورهای با بیشترین ظرفیت برنامهریزیشده برای آینده شامل چین (۱۱,۱۷۲ کیلومتر)، هند (۷,۴۳۵ کیلومتر) و ایالات متحده (۵,۰۳۲ کیلومتر) هستند.
- پروژههای راهآهن پرسرعت در ایالات متحده شامل خط SF–LA کالیفرنیا، Brightline West به لاس وگاس، Acela جدید Amtrak و پروژهای به سبک شینکانسن در تگزاس است.
۱۰ مورد از سریع ترین قطارهای جهان؛ از Maglev چین تا Talgo عربستان سعودی
راهآهن پرسرعت یکی از سریعترین فناوریهای حملونقل در حال رشد در جهان است که زمان سفر را کاهش داده و یکپارچگی اقتصادی را تقویت میکند.

در حالی که تنها چند کشور شبکههای گستردهای از این نوع راهآهن دارند، دهها کشور دیگر در حال سرمایهگذاری زیاد برای همگام شدن با این کشورها هستند.
در این اینفوگرافی، ما کشورهای با بیشترین راهآهن پرسرعت در سال ۲۰۲۵ را رتبهبندی کردهایم و بین خطوط عملیاتی، در حال ساخت یا در مرحله برنامهریزی تمایز قائل شدهایم.
دادهها و بحث
دادههای این اینفوگرافی توسط World Population Review جمعآوری شده است.
کشور | مجموع طول (کیلومتر) | عملیاتی (کیلومتر) | در حال ساخت (کیلومتر) | برنامهریزی شده (کیلومتر) |
---|---|---|---|---|
🇨🇳 چین | ۶۴,۷۴۳ | ۴۰,۴۴۹ | ۱۳,۰۶۲ | ۱۱,۲۱۹ |
🇮🇳 هند | ۷,۹۷۹ | ۰ | ۵۰۸ | ۷,۴۷۶ |
🇺🇸 ایالات متحده | ۶,۰۶۲ | ۷۳۵ | ۲۷۴ | ۵,۰۶۷ |
🇪🇸 اسپانیا | ۵,۵۸۶ | ۳,۶۶۰ | ۱,۰۵۵ | ۸۶۴ |
🇹🇷 ترکیه | ۴,۶۵۸ | ۱,۰۵۳ | ۱,۵۹۶ | ۲,۰۱۱ |
🇫🇷 فرانسه | ۴,۴۵۴ | ۲,۷۳۵ | ۰ | ۱,۷۲۴ |
🇯🇵 ژاپن | ۳,۶۷۷ | ۳,۰۸۰ | ۴۰۲ | ۱۹۵ |
🇪🇬 مصر | ۳,۳۷۴ | ۰ | ۰ | ۳,۳۷۴ |
🇮🇷 ایران | ۳,۱۰۴ | ۰ | ۴۱۰ | ۲,۶۹۵ |
🇹🇭 تایلند | ۲,۶۳۸ | ۰ | ۲۵۳ | ۲,۳۹۲ |
🇿🇦 آفریقای جنوبی | ۲,۳۹۲ | ۰ | ۰ | ۲,۳۹۲ |
🇩🇪 آلمان | ۲,۰۱۰ | ۱,۵۷۲ | ۱۴۶ | ۲۹۱ |
🇵🇱 لهستان | ۱,۹۰۱ | ۲۲۴ | ۰ | ۱,۶۸۰ |
🇦🇺 استرالیا | ۱,۷۵۱ | ۰ | ۰ | ۱,۷۵۱ |
🇻🇳 ویتنام | ۱,۵۴۴ | ۰ | ۰ | ۱,۵۴۴ |
🇨🇦 کانادا | ۱,۵۲۱ | ۰ | ۰ | ۱,۵۲۱ |
🇫🇮 فنلاند | ۱,۵۱۱ | ۱,۱۱۹ | ۰ | ۳۹۴ |
🇸🇪 سوئد | ۱,۴۱۱ | ۸۵۹ | ۲۱۴ | ۳۳۸ |
🇮🇹 ایتالیا | ۱,۲۴۸ | ۹۲۰ | ۳۲۶ | ۰ |
🇷🇺 روسیه | ۱,۰۸۰ | ۰ | ۶۵۸ | ۴۲۱ |
🇨🇿 جمهوری چک | ۱,۰۰۴ | ۰ | ۰ | ۱,۰۰۴ |
🇰🇷 کره جنوبی | ۹۲۲ | ۸۷۲ | ۴۸ | ۰ |
🇱🇻 لتونی | ۸۶۹ | ۰ | ۰ | ۸۶۹ |
🇪🇪 استونی | ۸۶۹ | ۰ | ۰ | ۸۶۹ |
🇲🇦 مراکش | ۸۲۶ | ۱۸۷ | ۰ | ۶۴۰ |
🇮🇩 اندونزی | ۷۱۰ | ۰ | ۱۴۲ | ۵۷۰ |
🇬🇧 بریتانیا | ۶۷۹ | ۱۱۳ | ۲۲۵ | ۳۴۱ |
🇦🇹 اتریش | ۶۰۷ | ۲۵۴ | ۲۸۲ | ۷۱ |
🇧🇷 برزیل | ۵۱۲ | ۰ | ۰ | ۵۱۲ |
🇵🇹 پرتغال | ۴۹۸ | ۰ | ۸۰ | ۴۱۸ |
🇸🇦 عربستان سعودی | ۴۴۹ | ۴۴۹ | ۰ | ۰ |
🇷🇸 صربستان | ۳۸۸ | ۰ | ۷۶ | ۳۱۲ |
🇳🇴 نروژ | ۳۳۳ | ۰ | ۰ | ۳۳۳ |
🇲🇽 مکزیک | ۲۰۹ | ۰ | ۰ | ۲۰۹ |
🇧🇪 بلژیک | ۲۰۹ | ۲۰۹ | ۰ | ۰ |
🇧🇭 بحرین | ۱۸۰ | ۰ | ۰ | ۱۸۰ |
🇨🇭 سوئیس | ۱۷۵ | ۱۷۵ | ۰ | ۰ |
🇭🇺 مجارستان | ۱۶۶ | ۰ | ۰ | ۱۶۶ |
🇨🇱 شیلی | ۱۲۷ | ۰ | ۰ | ۱۲۷ |
🇳🇱 هلند | ۹۰ | ۹۰ | ۰ | ۰ |
🇮🇱 اسرائیل | ۸۵ | ۰ | ۰ | ۸۵ |
🇩🇰 دانمارک | ۵۶ | ۵۶ | ۰ | ۰ |
چین بیشترین شبکه راهآهن پرسرعت را دارد
چین در سطح جهانی در زمینه راهآهن پرسرعت حرف اول را زده و بیش از ۴۰,۰۰۰ کیلومتر خط راهآهن در حال بهرهبرداری دارد که بیش از دو سوم کل خطوط راهآهن پرسرعت جهان را شامل میشود.
برنامههای توسعه بلندپروازانه این کشور شامل ۱۳,۰۰۰ کیلومتر در حال ساخت و نزدیک به ۱۱,۰۰۰ کیلومتر دیگر در مرحله برنامهریزی است. برای مقایسه، بزرگترین شبکه ریلی سریعالسیر بعدی، اسپانیا، کمتر از ۴,۰۰۰ کیلومتر راهآهن پرسرعت عملیاتی دارد.
شهرهای فشرده و درهمتنیده چین به طور ایدهآل برای راهآهن فاصلهگذاری شدهاند و دولت این کشور آن را بهعنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و یکپارچگی سرزمینی میبیند. همچنین این موضوع یکی از دلایل کم بودن تعداد فرودگاههای چین نسبت به ایالات متحده است.
سریعترین خط تجاری راهآهن در چین، خط مگالو شانگهای است که فرودگاه بینالمللی شانگهای پودونگ را به ایستگاه لونگیانگ رود متصل میکند و قادر به رسیدن به حداکثر سرعت ۲۶۸ مایل در ساعت (۴۳۱ کیلومتر در ساعت) است.
این قطار توسط یک سرمایهگذاری مشترک بین دو شرکت آلمانی زیمنس و تیسنکروپ ساخته شده است.
جاهطلبیهای ایالات متحده برای راهآهن سریعالسیر
ایالات متحده مدتهاست که آرزوی داشتن خطوط راهآهن پرسرعت برای اتصال شهرهای بزرگ خود را دارد، اما پیشرفت در این زمینه کند بوده است.
بهعنوان مثال، پروژه راهآهن پرسرعت کالیفرنیا بین سانفرانسیسکو و لسآنجلس در سال ۲۰۰۸ با وعدههای بزرگی آغاز به کار کرد، اما با افزایش هزینهها، دادخواهیها و تأخیرهای متوالی مواجه شد.
کالیفرنیا از سال ۲۰۰۸ میلیاردها دلار در این زمینه هزینه کرده است، بدون اینکه حتی یک قطعه ریل نصب کرده باشد.
از طرف مثبت ماجرا، Brightline West یک پروژه خصوصی است که برای اتصال لاسوگاس و کالیفرنیای جنوبی طراحی شده. ساخت این پروژه در سال ۲۰۲۴ آغاز شده و پیشبینی میشود که خط آن بهموقع برای المپیک لسآنجلس تکمیل شود.
در جای دیگر در آمریکا، راهآهن مرکزی تگزاس یک پروژه راهآهن خصوصی دیگر است که قصد دارد دالاس و هیوستون را به هم متصل کند. طراحی این خط بر اساس شینکانسن ژاپن (قطار سریعالسیر یا قطار گلولهای) خواهد بود و هدف آن کاهش زمان سفر بین این دو شهر به ۹۰ دقیقه است.
منبع | روزیاتو