Warning: A non-numeric value encountered in /home/teenti/public_html/wp-content/themes/jannah/inc/custom-styles.php on line 1518
چگونه سونی با یک قرارداد ارزان GTA 3 را به پلی استیشن ۲ آورد؟ - تین و تیتر
آخرین اخبار

چگونه سونی با یک قرارداد ارزان GTA 3 را به پلی استیشن ۲ آورد؟

بسیاری از طرفداران قدیمی به یاد دارند که سونی قراردادی برای عرضه‌ انحصاری GTA 3 روی کنسول پلی استیشن ۲ امضا کرد که البته مدت زمانی یک ساله داشت. حالا در مصاحبه‌ای جدید، جزئیات جالبی از پشت‌پرده‌ی این قرارداد فاش شده که نشان می‌دهد سونی با هزینه‌ای بسیار پایین به یکی از مهم‌ترین معاملات تاریخ صنعت بازی دست یافته است.

ساموئل هورتی (Samuel Horti) از وب‌سایت IGN با چند تن از مدیران سابق سونی و راکستار درباره‌ی اولین قرارداد انحصاری زمانی میان دو طرف در رابطه با بازی GTA 3 مصاحبه کرده است که شامل نکات جالبی می‌شود.

راکستار معتقد بود معامله به نفعش است

کلی سامنر (Kelly Sumner) که در زمان امضای قرارداد رئیس شرکت Take-Two در آمریکا بود، به اظهارات دیوید ریوز (David Reeves)، مدیر سابق سونی، واکنش نشان داد که در مصاحبه‌ای با Eurogamer گفته بود این قرارداد «به‌طرز شگفت‌انگیزی ارزان» بوده است. سامنر در این رابطه گفت:

فکر می‌کنم این حرف را با نگاه به گذشته زده یا اینکه فکر می‌کند بهترین معامله‌گر دنیاست. موقع امضای قرارداد کمی نگران به‌نظر می‌رسید. ما در آن زمان بسیار خوشحال بودیم. فکر می‌کنم سونی هم خوشحال بود. بله، حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم، قرارداد واقعاً ارزان بوده است.

سامنر (با خنده) در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد:

کاش می‌شد به گذشته برگردم و قرارداد را دوباره مذاکره کنم تا چند پوند بیشتر بگیریم. این قرارداد برای Take-Two و Rockstar سودمندتر از چیزی بود که انتظار داشتیم. بنابراین همه برنده شدند.

همان‌طور که می‌دانیم، هم GTA 3 و هم پلی استیشن ۲ به موفقیت‌های عظیمی دست یافتند و شاید یکی از دلایل این موفقیت بزرگ، همکاری میان تیک-تو و سونی باشد.

سونی دقیقاً چه معامله‌ای با راکستار انجام داد؟

در ابتدا، این قرارداد فقط برای اروپا بود. اما درست پیش از عرضه، به آمریکا نیز گسترش یافت و مذاکرات بیشتری میان دو طرف انجام شد. زنو کولاسو (Zeno Colaço)، معاون روابط ترد پارتی سونی، می‌گوید این قرارداد با یک همکاری تبلیغاتی آغاز شد. سونی و راکستار هر کدام یک میلیون دلار برای تبلیغ بازی هزینه کردند.

شرط دوم این بود که سونی مبلغی را به‌صورت پیش‌پرداخت بپردازد. در نهایت، راکستار درخواست کرد که هزینه‌ی تولید دیسک‌های Grand Theft Auto III برای آن‌ها کاهش یابد. سامنر این موضوع را چنین توضیح داد:

در سال ۲۰۰۰، هزینه‌های تولید واقعاً بالا بود. برای خرید دیسک، بسته‌بندی و ارسال به انبار، هزینه‌ هر دیسک حدود ۱۱ دلار در می‌آمد.

او در ادامه گفت:

وقتی میلیون‌ها دیسک می‌فروشی، هر کاهش قیمتی بسیار خوشایند است.

کریستوفر دیرینگ (Christopher Deering)، رئیس وقت سونی در اروپا، رقم تقریبی ۳ دلار را پیشنهاد داد و راکستار دیسک‌های پلی استیشن ۲ بازی Grand Theft Auto 3 را با قیمت ۸ دلار به‌جای ۱۱ دلار تولید کرد. در نهایت، Grand Theft Auto 3 روی پلی استیشن ۲ حدود ۱۱.۶ میلیون نسخه فروخت و تا مارس ۲۰۰۸ (اسفند ۱۳۸۶)، مجموع فروش آن به ۱۴.۵ میلیون نسخه رسید.

با احتساب نسخه‌های HD، موبایلی و بازسازی‌ها، این رقم اکنون بسیار بیشتر شده است. فقط می‌توان تصور کرد که اگر سونی و راکستار در سال ۲۰۰۰ این قرارداد تاریخی را امضا نمی‌کردند، صنعت بازی چگونه مسیر متفاوتی را طی می‌کرد.

منبع | گیمفا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا