Warning: A non-numeric value encountered in /home/teenti/public_html/wp-content/themes/jannah/inc/custom-styles.php on line 1518
چرا چراغ‌های خودروهای جدید دو تکه می‌شوند؟ / عکس - تین و تیتر
آخرین اخبار

چرا چراغ‌های خودروهای جدید دو تکه می‌شوند؟ / عکس

چراغ‌های جلو دیگر فقط ابزار روشنایی نیستند، بلکه به امضای چهره‌ خودروها تبدیل شده‌اند.

چراغ‌های جلو دیگر فقط ابزار روشنایی نیستند، بلکه به امضای چهره‌ خودروها تبدیل شده‌اند.

امیرمسعود عابدین: خودروهای امروز، جهان را با چشمانی جدید می‌بینند: باریک، تیز و قرار گرفته در موقعیتی بالا روی سپر. چراغ‌های روشنایی در روز یا همان دی‌لایت‌ها (DRL)، کانون توجه بصری را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که چراغ‌های اصلی اغلب در سپر پنهان شده، از دید مستقیم خارج یا به طور یکپارچه در بدنه ادغام شده‌اند.

این طراحی چراغ دوتکه (Split Headlight) به طور فزاینده‌ای محبوب شده و شاسی‌بلندها، سدان‌ها و حتی برخی استیشن واگن‌ها از این ظاهر استفاده می‌کنند. طراحی چراغ‌های دوتکه که در ابتدا یک راه‌حل هوشمندانه برای یک مشکل فنی بود، اکنون به یک سبک تعیین‌کننده برای بسیاری از خودروسازان تبدیل شده است.

به عنوان مثال، فراری پوروسانگوئه را در نظر بگیرید، با چراغ‌های باریک و تقریباً نامرئی خود که بالای ورودی‌های عظیم هوا قرار گرفته‌اند؛ یا هیوندای کونا و توسان که یک هویت بصری کامل را حول این سبک بنا کرده‌اند. حتی چندین مدل اخیر سیتروئن نیز ظاهر چراغ دوتکه را به کار گرفته‌اند.

دلایل اصلی جدا شدن چراغ‌ها

سؤال این است: چرا بسیاری از خودروسازان چراغ‌های خود را به دو بخش تقسیم می‌کنند؟

این امر تا حد زیادی به دلیل چراغ‌های روشنایی در روز است که بیشتر از یک ویژگی فنی، به یک زبان طراحی تبدیل شده‌اند. این چراغ‌ها که در بالای نمای جلو قرار گرفته‌اند، مانند ابروهای درخشان عمل می‌کنند، در حالی که چراغ‌های اصلی (نور بالا و پایین) در قسمت پایین‌تر قرار گرفته و اغلب در سپر ادغام می‌شوند.

فراری پوروسانگوئه این رویکرد طراحی را به اوج خود رسانده و آن را با یک ساختار جسورانه و اسپرت ترکیب کرده است. در همین حال، هیوندای سانتافه و کونای جدید، امضای نوری را به یک عنصر گرافیکی تبدیل می‌کنند و از DRL های عریض استفاده کرده یا آن‌ها را مستقیماً در جلوپنجره ادغام می‌کنند.

چرا چراغ‌های خودروهای جدید دو تکه می‌شوند؟ / عکس

سیتروئن C۵ X، به عنوان یک نمونه شاخص از این زبان طراحی برای این برند فرانسوی، ریشه‌های خود را به کانسپت C-Xperience سال ۲۰۱۶ بازمی‌گرداند. آن کانسپت، ایده یک امضای نوری که در بالا قرار گرفته را معرفی کرد که در لوگوی سیتروئن ادغام شده بود، در حالی که چراغ‌های اصلی در زیر پنهان بودند.

در گروه استلانتیس (Stellantis)، لانچیا اپسیلون جدید نیز رویکرد مشابهی را اتخاذ می‌کند: یک امضای نوری LED نصب شده در بالا که تداعی‌گر نشان «جام» این برند است، در حالی که چراغ‌های اصلی در قسمت پایین‌تر پنهان شده است.

روند نوظهور: نوار نوری متصل و نمایش هویت

چرا چراغ‌های خودروهای جدید دو تکه می‌شوند؟ / عکس

در کنار تقسیم چراغ‌ها، نوارهای نوری پیوسته به عنوان یک عنصر جدید ظاهر شده‌اند. برخی برندها اتصال دیلایت‌ها به یکدیگر را با یک نوار واحد شروع کرده‌اند، مانند فولکس واگن ID.۴، کوپرا Tavascan و جدیدترین مدل‌های اسمارت.

چرا چراغ‌های خودروهای جدید دو تکه می‌شوند؟ / عکس

یکی از رادیکال‌ترین و پیشرفته‌ترین طراحی‌ها متعلق به تسلا سایبرتراک است که دارای یک نوار LED افقی پیوسته به عنوان تنها بخش چراغ در بالای نمای جلو است. این چراغ تیز و عریض تمام کاپوت را در بر می‌گیرد، در حالی که چراغ‌های اصلی کاملاً در سپر پنهان شده و در دو ماژول عمودی به سختی قابل مشاهده قرار دارند. در تمام این موارد، نور نقش صرفا فنی خود را کنار می‌گذارد تا به عنصری تبدیل شود که زبان طراحی و هویت برند را نشان دهد.  

با ظهور خودروهای برقی و ناپدید شدن جلوپنجره سنتی، ما وارد یک عصر جدید می‌شویم: جلوی خودرو دیگر با رادیاتور تعریف نمی‌شود، بلکه به یک نمایشگر هویت تبدیل می‌شود.  

کانسپت‌هایی مانند بی‌ام‌و i Vision Dee، پنل‌های LED تعاملی را معرفی می‌کنند که چراغ‌های سنتی را با نمایشگرهای دیجیتال جایگزین می‌کنند. در همین حال، برندهای چینی مانند های‌فای، اکس‌پنگ و بی‌وای‌دی در حال آزمایش چراغ‌هایی هستند که می‌توانند شکل، رنگ و توالی خود را بسته به زمینه تغییر دهند.

منبع: motor۱

۵۸۳۲۲

چرا چراغ‌های خودروهای جدید دو تکه می‌شوند؟ / عکس
منبع | خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا