هلیکوپتر بدون کابین و رباتیک U-Hawk

انتشار ویدیویی ترسناک نشان میدهد که یک هلیکوپتر جنگی رباتیک و پیشرو تازه توسعهیافته میتواند بدون خلبان وارد میدان نبرد شود. نسخه جدید هلیکوپتر Black Hawk روز دوشنبه توسط شرکت سیکورسکی معرفی شد و نشان داد که این هلیکوپتر یک بخش حیاتی در اکثر هواپیماها را ندارد؛ کابین خلبان.
در ویدئویی که شرکت سازنده منتشر کرده، این هلیکوپتر خودران، که نمونهای کاملاً نوآورانه و بیسابقه است، در شبیهسازیها بدون حضور خلبان به مناطق جنگی پرواز میکند. این پرنده نظامی دارای درهای بزرگی در قسمت جلو است که به فضایی مخصوص برای حمل تجهیزات باز میشوند؛ فضایی که میتواند بیش از ۳۳ تُن بار، سلاح و خودروهای نظامی را جابهجا کند. شرکت سیکورسکی همچنین اعلام کرده که این هلیکوپتر میتواند در مدت ۱۶ ساعت، مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.
به علاوه، این هلیکوپتر قادر است دستههایی از پهپادهای شناسایی یا تهاجمی را پرتاب کند و همچنین خودروهای بدون سرنشین زمینی را از طریق درهای صدفیشکل خود در میدان نبرد مستقر سازد. نبودِ کابین خلبان در این مدل، فضای بیشتری برای حمل بار فراهم کرده و این امکان را میدهد که تجهیزات بزرگتر و حجیمتر مانند یک محفظه راکتی هیمارس با شش موشک یا دو موشک دریایی Naval Strike Missile در آن جابهجا شوند.

کدام نیروی هوایی جهان بیشترین تعداد خلبان را در اختیار دارد؟
یکی از سخنگوهای شرکت سیکورسکی اعلام کرد که فرآیند طراحی این هلیکوپتر از ایده تا ساخت نهایی تنها ۱۰ ماه طول کشیده است. این شرکت با بازطراحی مدل پیشین S-70UAS U-Hawk موفق شد آن را به نسخه جدیدی با نام S-70UAS یا U-Hawk تبدیل کند. این هلیکوپتر که بهعنوان یک سامانه پروازی خودران و چندمنظوره معرفی شده، ۲۵ درصد فضای بار بیشتری نسبت به مدل معمولی بلکهاک دارد.
این هلیکوپتر میتواند مخازن سوخت داخلی را حمل کند، به همین دلیل قادر است تا ۱۴ ساعت بدون نیاز به سوختگیری در هوا مانده و به پرواز ادامه دهد. همچنین این مدل نسبت به نمونههای قبلی، برد پروازی بیشتری دارد و میتواند تا حدود ۳ هزار کیلومتر را طی کند. نکته جالبتر اینکه تمام عملیات هدایت این هلیکوپتر، از روشن کردن موتور تا خاموش کردن کامل، تنها با استفاده از یک تبلت انجام میشود.

ریچ بنتون، معاون و مدیرکل شرکت سیکورسکی میگوید:
سیکورسکی با تبدیل مدلهای UH-60L بلکهاک به یک پلتفرم کاملاً خودران و چندمنظوره، راهحلی نوآورانه برای قرن بیستویکم ارائه داده است.
ما توانستیم این نمونه اولیه را در کمتر از یک سال، از یک ایده روی کاغذ به محصولی واقعی تبدیل کنیم.
تغییراتی که برای تبدیل بلکهاک دارای سرنشین به یک سامانه پروازی بدون سرنشین چندماموریته اعمال شده، بهراحتی و با هزینه کم در مقیاس انبوه قابل تکرار است.
U-Hawk میراث بلکهاک را بهعنوان بهترین هلیکوپتر چندمنظوره جهان ادامه میدهد و در قالب یک سامانه پروازی خودران، درهای تازهای از قابلیتهای نظامی را میگشاید.
در ادامه گزارش آمده است که این پرنده جدید میتواند چهره هلیکوپترهای نظامی را دگرگون کند، در حالی که شرکت دیگری در حال تلاش است تا با پروژهای متفاوت، انقلاب مشابهی را در صنعت خردهفروشی رقم بزند؛ پروژهای با نام «انبارهای پرنده».

چه کشورهایی بهترین هواپیماهای جاسوسی و جمعآوری اطلاعات جهان را در اختیار دارند؟
توسعهدهندگان این ایده میگویند این هواپیماهای عظیم پیشرو میتوانند زمان و هزینه ارسال کالا را بهشدت کاهش دهند، آلودگی را کم کنند و ترافیک شهری را دور بزنند. این طرح جاهطلبانه توسط شرکت ائروس، تولیدکننده هواگردهای مستقر در لسآنجلس، رهبری میشود. مدیران شرکت میگویند یک «انبار پرنده» به طول حدود ۱۷۰ متر ممکن است تا پایان سال جاری برای نخستین بار بر فراز لسآنجلس مورد آزمایش قرار گیرد.
این شناورهای عظیم فقط برای حمل کالا طراحی نشدهاند، بلکه قرار است برای ارسال کمکهای بشردوستانه، جابهجایی محمولههای بسیار بزرگ مانند توربینهای بادی، یا حتی بهعنوان کارخانههای هوایی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ایگور پاسترناک، طراح اصلی پروژه که بیش از یک دهه روی این ایده کار کرده، میگوید:
این طرح اکنون آماده اجرایی شدن است.
پاسترناک تأکید کرد که طراحیها نزدیک به مرحله ساخت هستند و این بالنهای هوایی قادر خواهند بود تا صعود و فرود عمودی داشته باشند و برای مدت طولانی در حالت تعلیق پایدار باقی بمانند. شرکت امیدوار است که امسال با یک پروژه آزمایشی کار خود را آغاز کند؛ به این ترتیب، از بالن نظارتی Sky Dragon برای آزمایش تحویل پهپادها در بخشی کوچک از لسآنجلس استفاده خواهد شد.
چرا هلیکوپتر جدید ارتش ایالات متحده آمریکا تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد؟
منبع | روزیاتو