Warning: A non-numeric value encountered in /home/teenti/public_html/wp-content/themes/jannah/inc/custom-styles.php on line 1518
مقایسه میزان آلودگی خودروهای برقی با بنزینی و دیزلی - تین و تیتر
آخرین اخبار

مقایسه میزان آلودگی خودروهای برقی با بنزینی و دیزلی

دانشمندان دریافته‌اند که خودروهای برقی در چند سال نخست استفاده، آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی بوجود می‌آورند. اگرچه معمولاً به‌عنوان گزینه‌ بهتری معرفی می‌شوند، اما فرایند تولید خودروهای برقی انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند. در این پژوهش، محققان دانشگاه Duke با استفاده از یک مدل جامع، تأثیر زیست‌محیطی خودروها را در تمام مراحل، از تولید سوخت و ساخت باتری گرفته تا مونتاژ و استفاده روزمره، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان می‌دهد که خودروهای برقی در دو سال نخست کارکرد خود، حدود ۳۰ درصد دی‌اکسیدکربن بیشتری نسبت به خودروهای معمولی تولید می‌کنند. این یعنی تأثیر اولیه‌ خرید یک خودرو برقی بر آب‌وهوا، در واقع بیشتر از خرید یک خودرو بنزینی پرمصرف است. با این حال، از سال سوم اوضاع تغییر می‌کند. به گفته‌ کارشناسان، در طول عمر معمول ۱۸ ساله‌ یک خودرو، خودروهای برقی در مجموع باعث کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند. دکتر درو شیندل، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید:

خودروهای با موتور احتراق داخلی در مقایسه با خودروهای برقی، بین دو تا سه برابر آسیب بیشتری به اقلیم و کیفیت هوا وارد می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت خودروهای برقی، کم‌ضرر بودنشان برای محیط‌زیست است. این خودروها در حین حرکت هیچ آلاینده‌ای از اگزوز آزاد نمی‌کنند؛ یعنی دی‌اکسیدکربن، اکسید نیتروژن یا سایر آلاینده‌ها بوجود نمی‌آورند. با این حال، بسیاری از مالکانی که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند، انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول فرایند تولید را نادیده می‌گیرند.

مقایسه خودرو برقی با بنزینی

مقایسه قیمت خودروهای برقی و بنزینی در چین با آمریکا و آلمان + اینفوگرافی

باتری‌های خودروهای برقی حاوی لیتیوم هستند که باید در کشورهایی مثل استرالیا، شیلی و چین استخراج شود. فرآیند استخراج لیتیوم مصرف انرژی و آب بسیار بالایی دارد و اگر به‌درستی صورت نگیرد، می‌تواند آلودگی خطرناک آب‌ها را به همراه داشته باشد. تولید باتری از این لیتیوم نیز فرآیندی پرمصرف و آلاینده است و آلودگی بیشتری ایجاد می‌کند. دکتر پانکاج سداوارته، نویسنده اصلی پژوهش از دانشگاه آریزونا شمالی، می‌گوید:

ما دریافتیم که استخراج لیتیوم و ساخت باتری حدود ۵۰ درصد از کل دی‌اکسیدکربن تولیدشده توسط هر خودرو در سال اول را تشکیل می‌دهد.

با این حال، مطالعه نشان داد که از سال دوم به بعد، خودروهای بنزینی و دیزلی انتشار دی‌اکسیدکربن بیشتری دارند.

دکتر سداوارته توضیح می‌دهد که خودروهای برقی از نظر تأثیر زیست‌محیطی به‌مراتب بهتر از خودروهای بنزینی و دیزلی عمل می‌کنند؛ مخصوصاً وقتی مسافت یکسانی رانده شوند و عمر طولانی داشته باشند. با محاسبه هزینه اقتصادی و اجتماعی آلودگی، مشخص شد یک خودرو بنزینی یا دیزلی سالانه حدود ۱٬۶۰۵ دلار به محیط‌زیست آسیب می‌زند، در حالی که یک خودرو برقی مشابه تنها ۶۲۹ دلار خسارت وارد می‌کند. حتی اگر خودرو با برق تولیدشده از زغال‌سنگ شارژ شود، خسارت آن حدود ۸۱۵ دلار است که نصف خودروهای سوخت فسیلی به حساب می‌آید.

خودروهای برقی

با این حال، اگر کمتر رانندگی کنید، زمان بیشتری طول می‌کشد تا خودروهای برقی نسبت به نمونه‌های بنزینی به صرفه‌تر شوند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تولید یک خودرو برقی تا ۷۰ درصد آلایندگی بیشتری نسبت به نمونه بنزینی دارد؛ بنابراین خودروهای برقی باید مسافت زیادی طی کنند تا این اثر اولیه جبران شود.

برای مثال، باید با یک خودرو مانند VW e-Golf حدود ۱۲۳,۹۰۰ کیلومتر برانیم تا اثر مثبت آن بر محیط‌زیست جبران گردد. این موضوع باعث شده برخی نگران باشند که خودروهای برقی هرگز نتوانند هزینه اولیه خود را توجیه کنند، مخصوصاً وقتی رانندگان مدل‌های جدیدتر را به عنوان جایگزین آن‌ها در نظر می‌گیرند.

همچنین خودروهای برقی هنوز با برقی شارژ می‌شوند که اغلب از سوختن زغال‌سنگ بوجود می‌آید؛ منبع دیگری از آلودگی هوا. به گفته محققان، این مسائل باعث می‌شود خودروهای برقی در دو سال اول عمرشان کربن بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی داشته باشند. برخی مطالعات حتی نشان می‌دهند که خودروهای برقی به‌طور کامل «فاقد انتشار آلاینده» نیستند. محققان دانشگاه ساوت‌همپتون دریافتند که لنت‌های ترمز خودروهای برقی، آلاینده‌هایی تولید می‌کنند که حتی سمی‌تر از دود دیزل هستند. این ذرات ۳۰ برابر کوچک‌تر از قطر موهای انسان بوده و می‌توانند به اعماق حساس‌ترین بخش‌های ریه‌ نفوذ کنند.

آلودگی هوا توسط خودروها

اگرچه این ذرات در خودروهای بنزینی نیز تولید می‌شوند، اما به دلیل سنگین‌تر بودن خودروهای برقی، میزان آلودگی غیر اگزوزی (ناشی از ترمز و ساییدگی قطعات) در آن‌ها بیشتر است. البته این اولین بار نیست که تحقیقات نشان می‌دهند رانندگان خودروهای برقی آن‌قدرها هم دوستدار محیط‌زیست نیستند. مطالعه‌ای از دانشگاه تورکو در فنلاند نشان می‌دهد که به‌طور میانگین، رانندگان خودروهای برقی کربن بیشتری نسبت به رانندگان خودروهای بنزینی یا دیزلی تولد می‌کنند.

اگرچه خودروهای آن‌ها انتشار کمتری دارد، اما سبک زندگی پرخرج و تجملی مالکین ثروتمند خودروهای برقی باعث می‌شود مشارکت آن‌ها در تغییرات اقلیمی بیشتر باشد. به‌طور متوسط، هر مالک خودرو برقی سالانه نیم تن CO2 بیشتری تولید کرده و دارندگان مدل‌های اسپرت تا حدود دو تن آلاینده بیشتر به محیط‌زیست وارد می‌کنند.

سهم بازار خودروهای برقی چینی در سایر کشورهای جهان + اینفوگرافی

منبع | روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا