Warning: A non-numeric value encountered in /home/teenti/public_html/wp-content/themes/jannah/inc/custom-styles.php on line 1518
شرکت AMD از یک هسته پردازنده گرافیکی جدید مخصوص بازی با قابلیت Ray Tracing رونمایی کرده است - تین و تیتر
آخرین اخبار

شرکت AMD از یک هسته پردازنده گرافیکی جدید مخصوص بازی با قابلیت Ray Tracing رونمایی کرده است

شرکت AMD به‌ تازگی از یک واحد سخت‌افزاری جدید مخصوص Ray Tracing در پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی خود رونمایی کرده که Radiance Core نام دارد. این هسته‌ جدید، پردازش مسیر پرتوها را از طریق سخت‌افزاری اختصاصی انجام می‌دهد و باعث بهبود قابل توجه عملکرد قابلیت Path Tracing در بازی‌های جدید می‌شود.

شرکت AMD اعلام کرده که در حال اتخاذ رویکردی کاملاً جدید در زمینه رندرینگ است. این تحول با کمک هسته‌ Radiance Core به کار رفته در نسل آینده‌ کارت‌های گرافیک Radeon ممکن خواهد شد. این فناوری طی همکاری با شرکت سونی توسعه یافته و هدفش ارتقاء چشمگیر عملکرد نورپردازی در بازی‌ها است.

کارت‌های گرافیک فعلی AMD در زمینه‌هایی مانند Path Tracing نسبت به پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا، مانند سری Blackwell، ضعف‌هایی دارند. این موضوع در آزمایش‌های انجام شده روی عناوینی مانند Doom: The Dark Ages بیشتر مشخص بود. با این حال، شرکت AMD با معرفی Radiance Core قصد دارد این فاصله را کاهش دهد، زیرا بخش مهمی از پردازش مسیر پرتوها به سخت‌افزار اختصاصی منتقل شده است. جک هیون، معاون ارشد و مدیرعامل گروه محاسبات و گرافیک AMD، می‌گوید:

ما طی دو سال گذشته، کل زنجیره‌ پردازشی قابلیت Path Tracing را، از سخت‌افزار گرفته تا نرم‌افزار، دوباره طراحی کردیم.

اخیراً هیون در یک بیانیه مشترک با مارک سرنی، معمار ارشد پلی‌استیشن ۵، Radiance Core را به‌ عنوان یک واحد سخت‌افزاری اختصاصی برای انتقال یکپارچه نور توصیف کرد. سرنی نیز توضیحاتی درباره‌ تغییرات اصلی این هسته دارد و گفت:

پیش از این، برای بهره‌گیری از فناوری Ray Tracing، یک برنامه در کارت گرافیک باید دو وظیفه کاملاً متفاوت را همزمان انجام می‌داد. اولین مورد، دنبال‌ کردن مسیر پرتوهای نور برای شناسایی محل برخورد آن‌ها با اجسام سه‌بعدی موجود در محیط و مورد دیگر محاسبه‌ رنگ، بافت، نور و سایه نقاط برخورد است. ترکیب این دو وظیفه در یک فرآیند واحد، فشار قابل‌ توجهی به واحد پردازش گرافیکی وارد می‌کرد و در نهایت، موجب کاهش عملکرد سیستم می‌شد.

با بهره‌گیری از Radiance Core، ضمن اینکه وظیفه‌ پیچیده‌ محاسبه‌ مسیر پرتوها از روی دوش CPU برداشته شده، هسته‌های Shader در پردازنده گرافیکی هم دیگر درگیر نمی‌شوند. طبق گفته‌ هیون، این موضوع باعث می‌شود CPU بتواند بیشتر روی هندسه و شبیه‌سازی تمرکز کند و پردازنده گرافیکی نیز به‌ صورت کامل روی سایه‌زنی و نورپردازی متمرکز شود. به گفته‌ سرنی، به‌ خاطر انتقال محاسبات به سخت‌افزار اختصاصی و مستقل بودن Radiance Core از هسته‌های معمولی گرافیک، افزایشی قابل توجهی را در سرعت پردازش گرافیکی شاهد خواهیم بود.

سرنی همچنین اشاره کرد ویژگی‌های دیگری نیز برای بهینه‌سازی عملکرد Ray Tracing در دست توسعه هستند. به عنوان مثال آن‌ها با هدف افزایش عملکرد Ray Tracing، در حال توسعه ساختارهای جدیدی‌ برای داده‌‌ها هستند که اطلاعات صحنه را به‌ صورت کارآمدتر سازمان‌دهی می‌کنند. هنوز مشخص نیست این فناوری جدید می‌تواند واقعاً AMD را در زمینه‌ Path Tracing به سطح انویدیا برساند یا نه، اما با توجه به تلاش AMD برای توسعه‌ فناوری‌های بهینه‌سازی تصویر، احتمالاً به‌ تدریج شکاف‌ موجود بین این شرکت و انویدیا کمتر خواهد شد.

منبع | گیمفا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا