توسعهدهنده سابق God of War: اگر هوش مصنوعی را نپذیریم، عقب میمانیم

مگان مورگان جونییو، مدیر اجرایی سابق God of War، میگوید هوش مصنوعی ابزاری است که بخواهید و یا نخواهید، با گذر زمان تکامل خواهد یافت.
یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در رویداد هفته گذشته Gamescom Asia x Thailand Game Show، سخنرانی گلن اسکافیلد، خالق Dead Space، بود که در آن برنامههایش را برای اصلاح صنعت بازیهای ویدیویی با استفاده از هوش مصنوعی مولد در توسعه بازیها، مطرح کرد. در همین رویداد، مگان مورگان جونییو نیز نظرش را درباره هوش مصنوعی و استفاده از آن برای اصلاح صنعت بازیهای ویدیویی بیان نمود. پیش از این چنین رویکردی با واکنش منفی طرفداران Call of Duty و حمایت گسترده مدیران ارشد صنعت بازیهای ویدیویی مانند اندرو ویلسون، مدیرعامل الکتروینک آرتز، مواجه شده بود. جونیونو که پس از ۱۰ سال و ساخت دو بازی موفق God of War، به تازگی سمت مدیر توسعه محصول در استودیوی سانتا مونیکا را ترک کرده است، گفت:
فکر میکنم اگر این فناوری را نپذیریم، به خودمان ضربه میزنیم. هوش مصنوعی ابزاری است که به ما کمک میکند. حداقل فعلاً من این دیدگاه را دارم. این فناوری چه بخواهیم و چه نخواهیم پیشرفت خواهد کرد، بنابراین من میخواهم در خط مقدم هدایت و استفاده از آن باشم.
جونییو همچنین به مقایسه استفاده از هوش مصنوعی مولد و روش معمول تولید محتوا پرداخت و به ابزاری مانند SpeedTree اشاره کرد که از سال ۲۰۰۲ برای تولید پوشش گیاهی در بازیهایی مثل The Elder Scrolls IV: Oblivion استفاده شده است. او همچنین به مقاومت انیماتورها در برابر استفاده از موشن کپچر در تولید انیمیشنها اشاره کرد. جونییو معتقد است همانطور که این رویکردها به استانداردی برای توسعه بازیها تبدیل شدند، هوش مصنوعی مولد هم جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد. او با خوشبینی گفت:
شخصاً دید مثبتی به این مسئله دارم. همانطور که گلن اسکافیلد در سخنرانیاش گفت، این بزرگترین پیشرفت تکنولوژیکی است که داشتیم. ما به عنوان رهبران صنعت بازیهای ویدیویی باید بفهمیم آیا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم یا نه؟ معمولاً این موضوع به صورت موردی تصمیمگیری میشود و چیزی که برای بازی X درست است، ممکن است سال آینده برای بازی Y صدق نکند.

در پاسخ به اینکه آیا استفاده از هوش مصنوعی مولد میتواند به کاهش هزینههای روز افزون توسعه بازیهای AAA کمک کند، جونییو گفت:
من فکر نمیکنم این مسئله صرفاً یک انتخاب بین این یا آن باشد، چون به نظرم اندازه و مقیاس و زیبایی بازی مهمترین چیز نیست. اولاً بازی باید سرگرم کننده باشد و داستان خوبی داشته باشد تا همه با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین تجربهاش باید لذتبخش باشد. زیبا بصری و موسیقی جذاب هم بخشی از کار است، اما شاید موسیقی عالی باشد ولی گیمپلی خوب نباشد یا داستان جذاب نباشد، در این صورت بازی برای بازیکنان تأثیرگذار نخواهد بود. بنابراین فعلاً فکر نمیکنم هوش مصنوعی بتواند چیزی بسازد که مانند گیمپلی سرگرمکننده بازیهایی مثل God of War باشد.
جونییو معتقد است هوش مصنوعی مولد در روند توسعه بازیها حضور خواهد داشت اما هرگز نمیتواند جایگزین آن درونمایهای گردد که توسط انسان تولید میشود. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی فقط در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که روی توسعهدهندگان برای استفاده بهتر از این فناوری سرمایهگذاری انجام شود. همچنین ما هنوز به توسعهدهندگان نیاز داریم تا ایدهها را خلق کنند. مثلاً داستان God of War کاملاً بر اساس تجربیات انسانی شکل گرفته است.
منبع | گیمفا