بازی محبوب هر نسل چیست؟

از ماجراجوییهای با فانتزی زیادی مانند Elden Ring گرفته تا بازیهای موبایلی محبوبی مثل Candy Crush، دنیای گیمینگ به یک سرگرمی جهانی تبدیل شده که مردم در تمام سنین و از هر قشری به آن علاقهمند هستند.
بزرگترین بازارهای بازیهای ویدیویی در جهان و درآمد در هر کشور + اینفوگرافی
این اینفوگرافی از گزارش جهانی گیمرها در سال ۲۰۲۴ توسط مؤسسه Newzoo بهدست آمده و سه ژانر برتر بازی را برای هر نسل نشان میدهد: بیبیبومرها (متولدین ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۴)، نسل X (۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰)، نسل هزاره یا میلنیالها (۱۹۸۱ تا ۱۹۹۴)، نسل Z (۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹) و نسل آلفا (۲۰۱۰ به بعد). در این تحقیق بیش از ۷۳,۰۰۰ نفر در ۳۶ کشور مورد بررسی قرار گرفتهاند. اعداد نشان میدهند چند درصد از افراد هر نسل در شش ماه گذشته هر نوع بازی را روی هر دستگاهی انجام دادهاند.
نسلهای جوانتر به ماجراجویی و اکشن علاقه بیشتری دارند
در سه نسل جوانتر (آلفا، Z و هزاره)، بازیهای ماجراجویی مانند Skyrim، The Last of Us و Baldur’s Gate 3 بیشترین محبوبیت را دارند، در حالی که دو نسل قدیمیتر (X و بیبیبومرها) بیشتر به بازیهای پازلی و فکری مثل Candy Crush گرایش دارند.
| نسل | ژانر اول | سهم پاسخدهندگان | ژانر دوم | سهم پاسخدهندگان | ژانر سوم | سهم پاسخدهندگان |
|---|---|---|---|---|---|---|
| نسل آلفا | ماجراجویی | ۵۴ درصد | مبارزهای | ۴۴ درصد | مسابقهای | ۴۲ درصد |
| نسل Z | ماجراجویی | ۴۵ درصد | مبارزهای | ۳۸ درصد | تیراندازی | ۳۸ درصد |
| نسل هزاره | ماجراجویی | ۴۶ درصد | پازلی | ۳۷ درصد | تیراندازی | ۳۵ درصد |
| نسل X | پازلی | ۴۶ درصد | ماجراجویی | ۳۳ درصد | استراتژیک | ۲۷ درصد |
| بیبیبومرها | پازلی | ۵۰ درصد | آرکید | ۲۵ درصد | کازینو | ۲۱ درصد |
در میان نسل Z، بازیهایی مانند Minecraft، Fortnite و Call of Duty از محبوبترین عناوین ماجراجویی هستند. نسل آلفا نیز همانند نسل زد علاقه مشابهی به ژانرهای ماجراجویی و اکشن دارد، اما در میان آنها بازیهای مسابقهای جای ژانر تیراندازی را گرفتهاند.
بهطور کلی، نسلهای جوانتر بیشتر از دیگران با دنیای بازی درگیرند. حدود ۹۴ درصد از نسل آلفا و ۹۰ درصد از نسل Z خود را گیمر میدانند (چه از طریق بازی کردن، تماشای استریم یا دنبال کردن محتوای این حوزه)، در حالی که این عدد برای نسل X حدود ۶۷ درصد و برای بیبیبومرها تنها ۴۷ درصد است.
در مجموع، بازیهای کنسولی همچنان بخش عمدهای از بازار جهانی گیمینگ را تشکیل میدهند با ۵۷ درصد سهم، در حالی که بازیهای رایانهای حدود ۴۳ درصد از بازار این صنعت را در اختیار دارند.
منبع | روزیاتو




